دوخت انواع لباس کار صنعتی

دوخت انواع لباس کار صنعتی

قانون لباس کار چیست ؟

قانون لباس کار

قانون لباس کار

قانون کار دارای قوانین و مقرراتی است که تمامی مشاغل ملزم به استفاده از آن هستند . این قوانین به منظور مشخص شدن ضوابط بین کارگر و کارفرما ،وضع شده است و یکی از مهم ترین موارد آن قانون لباس کار است .

در این مقاله به همت تولیدی لباس کار دوخت یادگار به سراغ قانون لباس کار رفته ایم تا بدانیم قانون کار چیست ؟ تهیه لباس کار بر عهده کیست ؟ حق لباس کار در قانون کار چقدر است ؟ و چه مشاغلی ملزم به خرید و تهیه لباس کار هستند ؟

منظور از لباس کار چیست ؟

قبل از آن که به مبحث قانون لباس کار بپردازیم ،بهتر است درباره لباس کار مروری داشته باشیم . لباس کار به پوششی گفته می شود که در محیط کار به منظور ایمنی کارگز تهیه می شود و می تواند تجهیرات ایمنی مثل کلاه ایمنی ، دستکش ، کفش مخصوص ، گوشی حفاظتی ، عینک محافظ چشم ، ماسک صورت و بسیاری از موارد دیگر را شامل شود .

لباس کار انواع مختلفی دارد که با توجه به محیط کار و نوع شغل از تولید کننده لباس کار خریداری می شود .لباس کار می تواند یکی از موارد زیر باشد :

  • لباس کار مهندسی
  • لباس کار صنعتی
  • لباس کار زمستانی
  • لباس کار پزشکی و پرستاری
  • لباس کار رستوران
  • لباس کار سرهمی
  • لباس کار نگهبانی
  • تیشرت کار

بر اساس جنسیت به لباس کار زنانه و مردانه تقسیم می شود .همچنین لباس کار با توجه به محیط تغییر می کند . برای مثال ، لباس کار کاگران در محیط های صنعتی شامل شلوار کار و بالاپوش است و در محیط های بیمارستانی و خدمات درمانی از روپوش به عنوان لباس کار استفاده می شود .

قانون لباس کار -دوخت یادگار

مسئولیت خرید لباس کار بر عهده چه کسی است ؟

یکی از سوالاتی که بسیار پرسیده می شود این است که تهیه لباس کار در زمان تعویض لباس کار به عهده کارفرماست یا کارگر ؟

در پاسخ به این سوال باید گفت که بر اساس قانون کار و ماده 2 آیین نامه ، کارفرما مکلف است وسایل حفاظتی فرد را متناسب با نوع و محیط کار به تعداد کافی تهیه و به صورت رایگان در اختیار کارگران قرار دهد .

بنابر این و بر اساس قانون لباس کار ، خرید لباس کار به عهده کارفرما می باشد .

به طور قانونی خرید چند دست لباس کار الزامی است ؟

با توجه به این که کارفرما موظف است ، لباس کار را تهیه کند این سوال پیش می آید گه خرید چند دست لباس کار بر اساس قانون لباس کار ،به عهده کارفرماست ؟

با توجه به ماده 62 آیین نامه قانون کار ، کارفرما موظف است در سال 2 دست لباس کار را به طور رایگان در اختیار کارگر قرار دهد .کیفیت لباس کار باید به گونه ای باشد که کارگر بتواند به راحتی شغل خود را انجام دهدو ایمنی او را نیز تامین کند 

قانون لباس کار -دوخت یادگار

پرداخت هزینه لباس کار به جای خرید لباس کار

بر اساس قانون لباس کار ، خرید 2 دست لباس کار برای کارکنان به عهده کارفرماست . که کارفرما می تواند این مبلغ را در اختیار نیروی خود قرار دهد تا لباس کار مناسب را خریداری کند و یا شخصا لباس کار مجموعه را تامیین کند .

با توجه به قانون لباس کار ، این مبلغ باید صرف خرید لباس کار شود و کارکنان ملزم به پوشیدن آن هستند .

آیا قانون لباس کار شامل کارمندان ادارات هم می شود ؟

شاید در نگاه اول فکر می کنید که قانون لباس کار تنها برای محیط های صنعتی است ! اما این تصور اشتباه است و تمامی مشاغل  مشمول قانون کار ملزم به استفاده و رعایت قانون لباس کار هستند .

پس تفاوتی بین کارگران محیط صنعتی و کارمندان ادارات نیست و کارفرما ملزم به خرید 2 دست لباس کار در سال و بر طبق قانون لباس کار است .

سر پیچی از قانون لباس کار چه عواقبی دارد ؟

کارفرما باید لباس کار مناسب با محیط و شغل را برای کارکنان خود تهیه نماید .در صورتی که کارکنان از پوشیدن لباس کار امتناع کنند ، با توجه به قانون لباس کار هیچ مسئولیتی بر عهده کارفرما نیست و اگر در محیط اتفاق یا حادثه ای رخ دهد تمامی مسئولیت اتفاق افتاده بر عهده کارگر می باشد .

قانون لباس کار -دوخت یادگار

مواد حقوقی قانون لباس کار

 ماده و قوانینی جهت آیین نامه قانون کار وجود دارد که تمامی مشاغل  مشمول قانون کار ملزم به رعایت آن هستند . بند ها و مواردی در قانون کار وجود دارد که به قانون لباس کار اشاره می کند .

  • ماده 1 : کارفرما با بررسی دقیق شرایط محیط کار و خطرات احمالی باید لباس کار مناسب را تهیه نمایند .
  • ماده 2 : کارفرما به تهیه تعداد کافی و مورد نیاز از تجهیزات ایمنی مکلف است . که اینن تعداد بر اساس محیط ، نوع شغل و سختی کار بستگی دارد .
  • ماده 3 : به آموزش استفاده از لباس کار و تجهیزات ایمنی و کفش کار اشاره دارد .
  • ماده 4 : این ماده در قانون لباس کار ،شرایط نگهداری از لباس کار و تجهیزات ایمنی را شرح می دهد . کارفرما باید فضای مناسب برای نگهداری لباس کار را فراهم کند .
  • ماده 6 : کارفرما مکلف است بر نحوه استفاده کارگر از لباس کار و تجهیزات ایمنی نظارت داشته باشد .
  • ماده 92 : در صورت عدم نظارت کارفرما مسئولیت زیان های وارده به عهده وی می باشد .
قانون لباس کار -دوخت یادگار

هزینه و حق لباس کار چقدر است ؟

یکی از سوالات مهمی که در خصوص قانون لباس کار وجود دارد این است حق لباس کار چقدر است ؟

هر ساله مبلغ لباس کار توسط وزارت کار تعیین می شود و کارفرما موظف است سالیانه هزینه 2 دست  لباس کار را به کارگر بدهد و یا برای خرید لباس کار از تولیدی اقدام نماید .

هزینه لباس کار با توجه به شرایط کار ، نوع لباس کار ، تورم و مدل لباس کار متفاوت است و در هر شغل طبق نوع و موقعیت تغییر می کند .

5 نکته مهم مربوط به قانون لباس کار

بهتر است کارفرما در زمان خرید لباس کار به موارد زیر دقت داشته باشد :

  1. در تهیه لباس کار باید شان کارکنان و موقعیت اجتماعی آن ها در نظر گرفته شود .
  2. خرید لباس کار باید با توجه به جنسیت افراد انجام شود .
  3. لباس کار باید متناسب با سایز افراد باشد .
  4. تجهیزات ایمنی و لباس کار با توجه به سختی کار و خطرات احتمالی تهیه شود .
  5. کارکنان و کارفرما باید قانون لباس کار را بدانند و آیین نامه قانون کار را مطالعه کنند .
خرید لباس کار از تولیدی لباس کار دوحت یادگار

خرید لباس کار از تولیدی لباس کار دوخت یادگار

با توجه به قانون لباس کار کارفرما موظف است در سال 2 دست لباس کار مرتبط با شغل و حرفه را در اختیار کارکنان خود قرار دهد . تهیه لباس کار برای کارخانجات و واحد های صنعتی بزرگ می تواند مبلغ قابل توجهی باشد و هزینه بالایی به همراه داشته باشد .

مزیت خرید لباس کار از تولیدی ، خرید عمده لباس کار با قیمت مناسب و امکان سفارش مجدد می باشد . بی شک قیمت لباس کار در واحد های تولیدی ، به دلیل خرید عمده پارچه و متریال ، امکان سری دوزی و حذف واسطه ها بسیار مناسب تر از فروشگاه های سطح شهر می باشد .

دوخت یادگار ، بزرگ ترین تولیدی لباس کار در تهران ، با امکان دوخت و تولید انواع لباس کار حرفه ای ، مهندسی ، صنعتی و پزشکی ، شرایط فروش عمده لباس کار به کارخانجات ، بیمارستان ها و کارگاه های صنعتی را فراهم کرده است .

کارفرمای مشاغل مختلف می توانید با توجه به قانون لباس کار و تهیه 2 دست لباس کار در سال برای کارکنان خود به تولیدی لباس کار دوخت یادگار مراجعه و لباس کار مناسب را خریداری نمایند .

راه های ارتباط با دوخت یادگار سهل و دردسترس است . با بهترین تولیدی لباس کار تهران همراه باشید .

تماس با دوخت یادگار 📞 

سوالات متداول 

مسئولیت خرید لباس کار بر عهده چه کسی است ؟

اساس قانون کار و ماده 2 آیین نامه ، کارفرما مکلف است وسایل حفاظتی فرد را متناسب با نوع و محیط کار به تعداد کافی تهیه و به صورت رایگان در اختیار کارگران قرار دهد .

خرید چند دست لباس کار الزامی است ؟

با توجه به ماده 62 آیین نامه قانون کار ، کارفرما موظف است در سال 2 دست لباس کار را به طور رایگان در اختیار کارگر قرار دهد .کیفیت

حق لباس کار چقدر است ؟

هزینه لباس کار با توجه به شرایط کار ، نوع لباس کار ، تورم و مدل لباس کار متفاوت است و در هر شغل طبق نوع و موقعیت تغییر می کند

دسته بندی محصولات

پیشنهادهایی برای شما

سایر مقالات

عوامل موثر بر قیمت تیشرت تبلیغاتی چیست ؟

عوامل موثر بر قیمت تیشرت تبلیغاتی چیست ؟

فروردین 21, 1403 مقالات

موارد موثر بر قیمت تیشرت تبلیغاتی تیشرت تبلیغاتی در واقع تیشرت کار هستند که از

بیشتر بخوانید
کاربرد تیشرت کار در مشاغل مختلف چیست ؟

کاربرد تیشرت کار در مشاغل مختلف چیست ؟

فروردین 16, 1403 مقالات

تیشرت کار یکی از محبوب ترین انواع لباس کار است که با شروع فصل گرما

بیشتر بخوانید
7 دلیل خرید تیشرت تبلیغاتی برای برند سازی

7 دلیل خرید تیشرت تبلیغاتی برای برند سازی

فروردین 9, 1403 مقالات

استفاده از لباس کار برای تبلیغات روشی موثر است که با هدف برندسازی انجام می

بیشتر بخوانید

درج دیدگاه